Rotary Engine ( Wankel )

Sunday, December 30, 2007

Prinsip Operasi

1) Lejang masukan

♣ Campuran udara dan bahan api masuk melalui liang masukan yang terbuka pada segmen rotor AB.


2) Lejang mampatan

♣ Kemudian rotor akan berputar dan memampatkan campuran tersebut kerana dari keluasan yang besar kepada keluasan yang kecil.

♣ Campuran bahan api dan udara tersebut akan bertekanan tinggi dan suhu tinggi.


3) Sistem pencucuhan

♣ Rotor terus berputar dan sampai ke tempat palam pencucuh.

♣ Palam pencucuh akan memercikkan bunga api kepada campuran udara yang bertekanan tinggi dan suhu tinggi.


4) Lejang kuasa

♣ Campuran bahan api dan udara tadi akan terbakar dan rotor akan terus berpusing.


5) Lejang ekzos

♣ Hasil pembakaran tadi akan keluar ke liang ekzos

♣ Rotor akan terus berputar untuk memulakan semula lejang masukan dan seterusnya.



Ciri-Ciri Enjin Rotary

♣ Enjin rotary (Wankel) beroperasi jauh berbeza dari enjin piston yang biasa.

♣ 1 putaran (360º) enjin rotary bersaman dengan 3 putaran enjin piston biasa.

♣ Ini kerana, rotornya mempunyai 3 segmen segitiga.

♣ Setiap segmen/permukaan akan melakukan lejang yang berbeza dan ia berlaku serentak.

♣ Konsep lejang masih sama seperti dengan enjin piston biasa.

♣ Apex seal berfungsi sebagai kedap dan mengasingkan setiap lejang yang berlaku pada setiap permukaan rotor.


Kebaikan

Mempunyai kurang komponen yang bergerak

♣ Tidak mempunyai injap

♣ Enjin yang padat, memberikan lebih ruang

♣ Reka bentuk ringkas dan ringan


Keburukan

♣ Kurang pengeluar untuk enjin ini

♣ Kos penyelenggaraan yang tinggi

♣ Kadar penggunaan bahan api yang tinggi

0 comments: