Prinsip Operasi
1) Lejang masukan
2) Lejang mampatan
♣ Kemudian rotor akan berputar dan memampatkan campuran tersebut kerana dari keluasan yang besar kepada keluasan yang kecil.
♣ Campuran bahan api dan udara tersebut akan bertekanan tinggi dan suhu tinggi.
3) Sistem pencucuhan
♣ Palam pencucuh akan memercikkan bunga api kepada campuran udara yang bertekanan tinggi dan suhu tinggi.
4) Lejang kuasa
♣ Campuran bahan api dan udara tadi akan terbakar dan rotor akan terus berpusing.
5) Lejang ekzos
♣ Rotor akan terus berputar untuk memulakan semula lejang masukan dan seterusnya.
Ciri-Ciri Enjin Rotary
♣ 1 putaran (360º) enjin rotary bersaman dengan 3 putaran enjin piston biasa.
♣ Ini kerana, rotornya mempunyai 3 segmen segitiga.
♣ Setiap segmen/permukaan akan melakukan lejang yang berbeza dan ia berlaku serentak.
♣ Konsep lejang masih sama seperti dengan enjin piston biasa.
♣ Apex seal berfungsi sebagai kedap dan mengasingkan setiap lejang yang berlaku pada setiap permukaan rotor.
Kebaikan
♣
♣ Tidak mempunyai injap
♣ Enjin yang padat, memberikan lebih ruang
♣ Reka bentuk ringkas dan ringan
Keburukan
♣ Kurang pengeluar untuk enjin ini
♣ Kos penyelenggaraan yang tinggi
♣ Kadar penggunaan bahan api yang tinggi
0 comments:
Post a Comment