2 Stroke Engine ( Petrol )

Sunday, December 30, 2007

Prinsip Operasi


Mempunyai 2 lejang sahaja iaitu :

i) Lejang ke atas

ii) Lejang ke bawah

Kelebihan

♣ Beroperasi pada sebarang kedudukan.

♣ Lebih kuasa kuda walaupun saiz enjinnya kecil.

♣ Kurang komponen yang bergerak.

♣ Ringan dan murah.


Keburukan

♣ Kadar penggunaan bahan api yang tinggi dari enjin 4 lejang.

♣ Bahan api dan minyak pelincir (lubricant oil) mesti bercampur.

♣ Palam pencucuh mudah rosak (terbakar)

♣ Menghasilkan lebih pencemaran dari enjin 4 lejang

♣ Tidak tahan lama kerana sistem pelinciran yang kurang baik berbanding enjin 4 lejang bermakna enjin 2 lejang mengalami kehausan lebih cepat.


a) Lejang kuasa


♣ Tekanan silinder yang tinggi kerana tekanan dari pembakaran bahan api menolak piston dari TDC (Top Dead Center) ke bawah BDC (Bottom Dead Center) dengan semua liang masuk dan ekzos tertutup.

♣ Campuran bahan api dan udara akan termampat dengan gerakan piston yang ke bawah.


b) Lejang ekzos dan lejang mampatan


♣ Liang ekzos mengeluarkan hasil pembakaran apabila ia terbuka pada penghujung lejang kuasa.


c) Lejang ekzos


♣ Pengeluaran hasil pembakaran ke liang ekzos juga dibantu oleh campuran udara dan bahan api yang termampat yang menolaknya apabila liang pemindahan terbuka.

♣ Terdapat juga campuran yang termampat terlepas keluar melalui liang ekzos.


d) Lejang mampatan dan lejang masukan


♣ Piston bergerak dari BDC ke TDC untuk memampatkan campuran udara dan bahan api dengan semua liang tertutup.

♣ Campuran udara dan bahan api masuk melalui liang masukan ke bahagian bawah kotak engkol.

♣ Percikan bunga api dari palam pencucuh berlaku pada penghujung lejang mampatan.


e) Lejang kuasa

♣ Pembakaran pada isi padu tetap pada TDC seterusnya menolak piston ke bawah ke TDC dan proses berulang.

0 comments: