Prinsip Operasi
1) Lejang masukan 2) Lejang mampatan 3) Lejang kuasa 4) Lejang ekzos
1) Lejang Masukan
♣ Injap masukan terbuka dan injap ekzos tertutup.
♣ Enjin akan menarik piston ke bawah dari TDC (Top Dead Center) ke BDC (Bottom Dead Center).
♣ Tekanan udara di dalam silinder menjadi rendah dan menyebabkan tekanan atmosfera memaksa campuran udara dan petrol ke dalam silinder.
2) Lejang Mampatan
♣ Injap masukan tertutup dan injap ekzos tertutup.
♣ Enjin memaksa piston ke atas dari BDC ke TDC.
♣ Campuran udara dan petrol akan termampat kepada tekanan tinggi dan menyebabkan suhunya tinggi.
3) Lejang Kuasa
♣ Injap masukan tertutup dan injap ekzos tertutup.
♣ Palam pencucuh akan memercikkan bunga api kepada campuran yang bertekanan tinggi tadi dan menyebabkan ia terbakar dan menjadi gas panas.
♣ Gas panas akan menolak ia ke bawah dari TDC ke BDC.
♣ Gas berkembang kepada tekanan rendah dan suhu rendah.
4) Lejang Ekzos
♣ Injap masukan tertutup dan injap ekzos terbuka.
♣ Enjin menolak piston ke atas dari BDC ke TDC.
♣ Tekanan akan menolak gas yang telah terbakar keluar dari silinder.
♣ Seterusnya, lejang masukan akan bermula semula diikuti dengan lejang lain seperti yang telah diterangkan.
Ciri-Ciri Enjin
ENJIN 4 LEJANG TAHAN LEBIH LAMA DARI ENJIN 2 LEJANG
♣ Kekurangan sistem pelinciran yang sempurna pada enjin 2 lejang menyebabkan proses penghausan lebih cepat.
ENJIN 4 LEJANG LEBIH EFISYEN DALAM PENGGUNAAN BAHAN API.
♣ Enjin 2 lejang terdapat pembaziran bahan api semasa lejang ekzos.
ENJIN 4 LEJANG LEBIH BERSIH
♣ Enjin 2 lejang menghasilkan pencemaran kerana terdapat campuran bahan api yang tidak terbakar terbebas semasa lejang ekzos.
0 comments:
Post a Comment