Prinsip Kendalian
1) Lejang masukan
♣ Piston bergerak dari TDC ke BDC.
♣ Ia akan menyebabkan udara ditarik masuk ke dalam silinder.
2) Lejang mampatan
♣ Piston bergerak dari BDC ke TDC.
♣ Ia akan menyebabkan tekanan dan suhu udara tersebut meningkat kerana udara telah termampat.
♣ Pada tahap maksimum piston pada TDC pemancit akan memancutkan diesel kepada udara yang telah termampat tadi.
3) Lejang kuasa
♣ Udara yang telah termampat tadi akan terbakar kerana terdapat pancutan diesel dari pemancit.
♣ Piston dipaksa bergerak ke bawah dari TDC ke BDC kerana tolakan dari pembakaran.
4) Lejang ekzos
♣ Piston bergerak dari BDC ke TDC.
♣ Ia memaksa hasil dari pembakaran keluar dari silinder melalui injap ekzos.
♣ Seterusnya, lejang masukan akan bermula kembali dan diikuti oleh lejang berikutnya.
Kelebihan Enjin Diesel
♣ Harga minyak yang murah
♣ Berkuasa tinggi
♣ Tahan lasak
♣ Kadar penggunaan bahan api yang rendah.
♣ Tidak mudah terbakar.
Kekurangan Enjin Diesel
♣ Berat
♣ Sukar untuk dihidupkan pada cuaca sejuk.
0 comments:
Post a Comment